ANNA SIP: dobry marketing winduje wartość centrum handlowego

Anna Sip, PR & Marketing Senior Manager, CREAM Property Advisors

Dziś bardziej niż kiedykolwiek, my – marketingowcy, udowadniamy jak ważny dla wartości centrum handlowego jest marketing – istotna część strategii zarządzania galerią. No dobrze, ale jak ten marketing buduje wartość nieruchomości? Wartość projektu, który prowadzi efektywny i skuteczny marketing, wzrasta, ponieważ rośnie jego pozycja w danym mieście. Takim centrum interesują się klienci, najemcy, czy potencjalni inwestorzy.

Ktoś powie – centrum to najemcy, oni są wartością samą w sobie. Ale czy sam fakt bycia najemcą i obecności w centrum wystarcza? Nie wystarcza, tak jak nigdy nie wystarczał. O tej obecności trzeba mówić, o walorach danej marki również, o ofercie i promocjach – zdecydowanie. Centrum musi dbać o to, by być miejscem z ciekawą ofertą i rozrywką, nieszablonowymi aktywnościami, które zachęcą klienta do wyboru właśnie nas, a nie konkurencji. Świadomi swojego biznesu właściciele i najemcy wiedzą, że to właśnie  budżet marketingowy pozwala, by centrum handlowe tętniło życiem, by przyciągało i w wiarygodny, dostosowany do odbiorcy sposób, promowało swoją ofertę i marki na zewnątrz. Działania marketingowe mają wpływ na podniesienie odwiedzalności i stymulowanie obrotów w salonach najemców.

Cała masa działań marketingowych, które w swej strategii są swoistym spoiwem z innymi działami zarządzania centrum – property, leasingiem, często osobnymi działami analiz – wpływa na wartość centrum, na jego postrzeganie, odbiór, pozycję na rynku, rozpoznawalność marki, osiągane wskaźniki i wiele innych aspektów. Istotnymi są również działania CSR, które budują wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie, a to również ma wpływ na wartość obiektu. Działania marketingowe to aktywności zmierzającego do tego, by centrum było jakieś tj. wyraziste, ciekawe, przyciągające. Właśnie takie centrum ma potencjał, by się rozwijać a tym samym zyskiwać na wartości, przyciągać klientów, potencjalnych najemców i inwestorów. Nie zapominajmy, że o wartości każdego obiektu decydują również ludzie. Budowanie ich tożsamości z miejscem równie mocno przekłada się następnie na to, w jaki sposób widzi je klient.

Działania marketingowe uwzględniają oczywiście działania PR-owe, które są niezwykle istotne na co dzień, ale również w sytuacjach kryzysowych. Często bowiem umiejętność wyjścia firmy z kryzysu lub też jej brak wpływa finalnie na wartość obiektu. Czy zatem działania marketingowe mają wpływ na podniesienie wartości obiektu? Tak. Ważne jednak, by były przemyślaną częścią całej strategii zarządzania obiektem. Doświadczony marketingowiec będzie nie tylko znał obcobrzmiące zagadnienia, jak design thinking czy employer branding, ale będzie umiał wykorzystać je we współpracy z innymi działami i w swojej własnej.